Traderas hormynt & media

Idag inleds vecka 51 och på fredag inträffar vintersolståndet … då världen, av vissa, spås gå under.  Och läser man dagens tidningar kan man nästan tro att det är sant? – Vad har hänt med kritiskt tänkande, källkritik och undersökande journalistik??

Piteå-TidningenResuméDagens Nyheter (DN)Svenska Dagbladet (SvD)Sveriges Radio (SR)Sveriges Television (SVT)Göteborgs Posten (GP)Dagens Industri (DI) – Ystads Allehanda … osv. är bara några exempel på det synnerligen enkelriktade mediadrev som idag sprider ”den stora nyheten” att:

TRADERA sålde Karl Fredrik Mattssons falska HORKARLSMYNT för Kr 80.200:-.

Gemensamt för medias rapportering är att man totalt låter sig duperas av en simpel falskmyntare, ärekränkare och politisk propagandamakare (för Republikanska Föreningen?).
Karl Fredrik Mattssons skitsnack om att han är ”konstnär” och att ”en enda krona är värd hela 80.200 kronor”, köper tidningarna fullständigt okritiskt, utan att för ett enda ögonblick tänka efter eller reflektera över vad som verkligen har hänt? – eller hur det gick till? – eller varför? Får man göra vad som helst i välgörenhetens namn? Är det månne fler än ”bara” pressen, Riksbanken, lagstiftaren, Tradera, SVT och SR som lurats av KFM? Kanske var Tradera-jippot bara ytterligare en av Karl Fredrik Mattssons alla lögner …?  – Vad VET vi egentligen??

Nej då, här skall inte ifrågasättas. Istället tillåts FKM själv att lägga fram texten i media. Med rena floskler som exv. ”Många tror nog att det är en bra investering då det är en extremt liten upplaga” fortsätter hans ”konstprojekt” (läs: förtalskampanj).
På Piteå-Tidningen lär man sig emellertid INTE av sina misstag. Nej, där är man istället stolt!? när man citerar kungaförtalaren, republikens förespråkare och falskmyntaren Karl Fredrik Mattsson:  – ”Jag hade ett internt mål som var 62.300 kronor och det baseras på att den summan är en promille av hovets oredovisade apanage, säger upphovsmannen och Pitebördige Karl Fredrik Mattsson”. Piteå-Tidningen blev riksbekant i somras, eftersom det var den som först av alla blev lurad av KFM:s lögnaktiga mamma, Karin. Sedan drog drevet igång och den ene skrev av och plankade den andre – utan att egentligen tänka så mycket. Och på den vägen är det. Nu väntar vi bara på ”eftertankens kranka blekhet” … och vi lär få vänta.

Hade förväntat mig att läsa en hel del om Traderas etik i dagens tidningar … men så blev det inte. Inget om falskmyntförsäljning, budtrissning, förtal eller annat ”anstötligt”. Ja, ja, det är kanske enklare för ”journalister” att planka varandra och kopiera TT.  ;o)

 

 

 

 

 

 

 

 

2 svar på ”Traderas hormynt & media

  1. Dagens tidningar har inte på agendan att redovisa en ”komplex” verklighet, i detta fall är det så mycket enklare för dem att skriva sensationslystet om en ”enkrona” som sålts för 80200 kronor. Varför då då? Är det för att dagens journalister inte tänker längre än näsan räcker? Nej, de ger läsarna vad flertalet av dessa förmodas vilja ha. Läsarna vill i allmänhet ha enkla, strömlinjeformade nyheter som inte fordrar så mycket eftertanke, priset på detta mynt är lätt att ta till sig, på samma sätt som om de läser att någon vunnit si och så mycket på Lotto.

    Det är lätt. Det är enkelt.
    Det är sådant folk kan diskutera på fikarasten på jobbet.
    Som de kan twittra om.
    Messa om.
    Facebooka om.

    Det är inte enskilda journalisters fel. De har sina förhållningsorder. Det är inte chefredaktörers fel. Han har sina förhållningsorder. På så sätt blir det i allmönhet rätt enkel journalistik där viktiga nyheter får liten plats och mindre viktiga stor plats.

  2. Enligt medialogiken och följetongens logik kommer medierna att ta upp även de kritiska rösterna om det som hänt. Men man kan inte göra det i första vändan. Då hade man dödat hela historien direkt, vilket skulle innebära att man inte får full avkastning på händelsen. Vi får se vad de skriver i morgon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.