Dagens tidningar domineras av feta rubriker om ännu ett fall av förtal, ryktesspridning och ärekränkning. Och medan gårdagens kränkningar (Traderas Horkarlsmynt) mottogs med en axelryckning, ledde dagens dito istället till kravaller.
I Göteborgs Posten läser vi: – ”27 ungdomar omhändertagna. Förmiddagens upplopp vid Plusgymnasiet spred sig till Nordstan. Det började som en protest mot att unga flickor hängts ut som horor och slampor i sociala medier”.
Någon som ser någon parallell till falskmyntare, tidningsankor och webbauktioner? Men måste det verkligen behöva gå så långt som till våldsamt upplopp för att media skall börja tänka över vad det egentligen är man ”kopierar och klistrar in”? Vissa tidningar har t.ex. fortfarande inte erkänt för sig själva att man blivit grundlurade och därigenom också fört sina läsare bakom ljuset. Men skäms man för detta? ICKE! Och vad är man egentligen för förebild för ungdomar och andra när man ”hjälteförklarar” en förtalande falskmyntare och ”imponeras” av försäljningsresultatet, för ett grovt personangrepp i form av ett förfalskat mynt, hos en mer och mer tvivelaktig webbauktionist!?
Varken pressen eller Tradera verkar dock ha något intresse av ”att föregå med gott exempel”. Man har mera fokus på ATT sälja, än på VAD man säljer. Journalister brukar ju inte direkt hamna i topp när det gäller förtroende och på så sätt har de ju mycket gemensamt med Tradera – som det utvecklats de senaste åren.
Men hur skall man kunna begära att våra ungdomar skall uppföra sig och sluta kalla varandra för ”hora, slampa … och horkarl”? … när de kan läsa i tidningar och på nätet att detta är helt okey – och ibland till och med anses vara ”konst” … som tillåts säljas till fantasipriser på välgörenhetsauktion!? – Men hallå! – Vart är vi på väg …?
Trots att julen närmar sig med stormsteg, verkar det vara många som glömt bort något av det viktigaste av allt: ”Den gyllene regeln” … hur nu det är möjligt när den till och med finns med på Lundells album Öppna landskap … låt nr 5 … lyssna och lär! ;o)