En ny ”Tradera-upplevelse”…

I veckan har vi mestadels ägnat oss åt förberedelser inför den årliga myntmässan i Helsingborg – FriMynt 2024, lördagen den 13 april, kl. 11-17. Men vi har också fått en helt ny ”Tradera-upplevelse”. Vi har blivit bestulna på Kr 435:30!? Något vi inte tidigare råkat ut för under våra drygt 20 år på sajten.

FriMynt 2024 – ANTIKÖREN kommer givetvis att finnas på plats även i år (första gången var 1982). Denna gång hittar ni oss vid BORD 52-53 (samma som förra året – se bild). Välkomna!

Du har kanske noterat och undrat varför vi i veckan stängde ner bortåt 200 annonser i vår Tradera-butik? Förklaringen är enkel – vi gillar inte att bli bestulna!

Bakgrunden till detta är att en kund i Norge råkat ut för den hopplöst långsamma norska tullen. Vi har själva erfarenhet av denna till den grad att vi slutat handla ifrån Norge. Det är inte rimligt att köpta Tradera-objekt (endast 30 mil härifrån) skall fastna i 2 månader i tullen. Nu tog den norska kundens tålamod slut redan efter tre veckor, och trots att han dagarna innan var fullt medveten om tullproblemen i just Norge, anmälde han ”utebliven leverans” till Traderas s.k. ”säkerhetsavdelning”. Men dessa god-dag-yxskaft-kommunikatörer hade tydligen aldrig hört talas om norska tullen, utan fattade istället ”beslut” om att retroaktivt stjäla våra pengar!? Och inte bara för auktions-objektet (363 kr) utan även för frakten (36 kr) och t.o.m. för den provision (36:30 kr) vi betalat för tjänsten – som uteblev. Summa summarum 435 kronor och 30 öre. Hur Tradera tänker agera när (inte om) försändelsen gått igenom tullen och till slut når köparen, skall bli spännande att se. Detta förutsatt att köparen är ärlig? och meddelar oss … vilket också skall bli intressant att se. I väntan på detta är han naturligtvis spärrad från vidare affärer.

Det är med andra ord fritt fram för samtliga Tradera-köpare att ”handla gratis” hos alla säljare som, i kundservicens namn, tillhandahåller ett billigt, icke spårbart, fraktalternativ (som Tradera dessutom aktivt saluför genom sajten). Det är bara att påstå att objektet försvunnit på posten och begära tillbaka köpeskilling och fraktkostnad genom Tradera. Köpare kan handla gratis på säljarens bekostnad samtidigt som Tradera ändå håvar in sina provisionspengar. Nu kommer vi kanske inte att bli ”banca rotta” av detta, men det är PRINCIPEN det handlar om!

Traderas sätt att behandla sina kunder är minsann ingen vidare upplevelse. Och det faktum att samtliga ansvariga på sajten gjort sig icke kontaktbara, gör sannerligen inte saken bättre. Nya Tradera lider dessvärre av grava kommunikationsproblem, vilket på ett negativt sätt påverkar sajtens utvecklingsmöjligheter. Att man inte lyssnar på sina kunder är allmänt känt och eftersom vi, tack vara Myntbloggen.se, har större möjlighet att nå ut med ett budskap än de flesta av Traderas (övriga drabbade) kunder, ser vi det som vår skyldighet att berätta om hur Tradera väljer att bedriva sin verksamhet och behandla sina stamkunder.

Tradera erbjuder säljare att köpa frakt direkt genom sajten. Du kan t.o.m betala med ditt saldo. Ett av fraktalternativen Tradera erbjuder är ”Frimärke / Digitalt Frimärke”. Då detta är det billigaste alternativet är det vanligt att köpare väljer detta istället för ett säkrare men betydligt dyrare alternativ. Så också våran norrman som föredrog 36 kr framför 128 kr och därmed SJÄLV VALDE att ta på sig risken. Då vi är för valfrihet har vi fram tills nu låtit kunden välja vilken av Traderas fraktlösningar de föredrar. Så kommer vi INTE att göra i fortsättningen!

Efter Traderas retroaktiva stöld av köpeskilling, frakt och provision, tvingas vi nu korrigera våra alternativ och prisnivåer beträffande frakt på Tradera-köp. Men vi måste naturligtvis också anpassa vårt material på Tradera.

Självfallet kan alla våra trogna stamkunder (sedan 43 år tillbaka) även fortsättningsvis välja vilken fraktlösning man vill på allt material som säljs utanför Tradera. Inga problem! Vi är, till skillnad från Tradera, både flexibla och mån om våra kunder!

Bland våra avslutade annonser på Tradera … finns både sålda objekt och sådant som finns kvar i lager. Välkommen med din förfrågan! Mejla: uon@live.se …

I vanlig ordning – Kostnadsfri leverans till FriMynt i Helsingborg 13 april 2024.

Eftersom alla säljare på Tradera i princip kan bli bestulna på såväl objekt som köpeskilling, fraktkostnad och provision, är Traderas icke spårbara fraktalternativ i praktiken oanvändbara – och en gyllene möjlighet för bedragare! Men istället för att ta hjälp av kunniga samlare och mynthandlare och sanera sajten från otaliga kopior, SPAM-objekt, ockerpriser, bildstölder och andra bedrägerier, väljer man alltså att introducera ytterligare en bedrägerimöjlighet!? Sanslöst! Gör om! Gör rätt!

Inom Sverige är fr.o.m. nu det alternativ som kvarstår Schenkers erbjudande på 59 kr för upp till 1 kg (spårbart och försäkrat upp till 5.000 kr). Men då i princip alla fraktpriser är behäftade med icke avdragsgill moms (och vi som näringsidkare måste betala samma fulla moms på frakten som på varorna) tvingas vi då lägga på 25% moms på detta för att få tillbaka våra 59 kr netto. Billigaste möjliga frakt (till självkostnadspris!) blir alltså i praktiken 74 kr (med emballage 79 kr) på alla Tradera-objekt. Vi får helt enkelt anpassa materialet efter detta. Inget ”lätt och billigt”, utan endast ”tungt och kostbart”.

När det gäller fraktkostnader till utlandet blir det nya lägstapriserna på Tradera-köp:
Norge = 160 kr (REK 128 kr + moms), till Danmark = 72 kr (Spårbart 57 kr + moms), till Finland = 256 kr (Spårbart 205 kr + moms), till Tyskland = 142 kr (Schenker 113 kr + moms), till USA och Storbritannien 139 kr (Spårbart 111 kr + moms) o.s.v.

Nästa fråga man då måste ställa sig är vilken typ av objekt man kan saluföra på Tradera? Vad är en rimlig lägsta prisnivå på mynt och medaljer om frakten är minst 74 kr? Helt klart är ju att Tradera inte vill ha några auktioner med utrop 1 kr! Eftersom det i praktiken är 75 kr och potentiella kunder inte är dummare än att de tar hänsyn till helheten när de bjuder. Kanske ligger rimligheten i förhållandet mellan köpeskilling och fraktkostnad någonstans kring 10-20% av objektets värde? Om så skulle minimipriserna hamna på ca 500 kr. Är det så Tradera vill ha det?

Lätta och billiga mynt kommer inte längre kunna erbjudas via Tradera, utan här får vi hitta nya kanaler. Lite tyngre och kostbarare medaljer kommer däremot inte att påverkas så mycket. Vi kan inte annat göra än att anpassa oss till Traderas regler. Vill man inte ha våra billigare/köpvärda objekt på sajten, så slipper man. Och föredrar man badwill framför goodwill är det givetvis också Traderas val.

Nyligen gick det ut ett mejl från Tradera där man berättade att man för första gången kommer att ställa ut på FriMynt i Helsingborg … så det kan kanske vara ett bra tillfälle att låta Tradera veta vad just du tycker om sajten och kategorin ”Mynt & Sedlar”… en huvudkategori som enligt undertecknad borde vara: MYNT – MEDALJER – SEDLAR – ÖVRIGT … med adekvata underkategorier som exv. Antika & Medeltida mynt, Utländska medaljer etc. Med uppdaterade kategorier skulle Traderas numismatiska fullblodsnoviser slippa terrorisera oss experter med pekpinnar om ”fel kategori”. Tillhandahåll istället ”rätt kategori”! Eller gör det möjligt att publicera i flera! Kunde man sedan börja ta våra anmälningar om kopior, felaktigheter och bedrägerier på allvar, skulle kanske Traderas serösa användare få en mera positiv syn på sajten.

Ulf Ottosson, Myntbloggen.se

*

8 svar på ”En ny ”Tradera-upplevelse”…

  1. Tack att du tar upp problemet. Jag har själv råkat ut för samma och det är vi säkerligen inte ensamma om. Det verkar som om man per automatik blir misstrodd av traderas kundtjänst. Man har bevisbördan emot sig för hur ska man bevisa att man postat en icke spårbar försändelse. Jag har lärt mig en dyrbar läxa och skickar bara spårbart numera.

  2. Spårbart till brevlåda är INTE säkert. Jag fick nyligen ett brev/paket ”PostNord 51 kr Spårbart till brevlåda” som var 4 cm tjockt och inte gick ned i brevlådan. Brevbäraren försökte trycka ned några cm men det mesta stack ut. Spårbart vill jag ha innanför dörren. Enligt PostNord regler ska ”MyPack Home Small” hämtas hos ombud när det inte går ned i brevlådan. Brevbäraren var lat eller blandade ihop med andra tjänster som lämnas vid dörren: Varubrev eller ”MyPack Home” (utan order Small ska det lämnas vid dörren i påse).
    Bättre att välja ”PostNord MyPack Collect” som även är försäkrad.
    Men du valde istället Schenker 59 kr. Är det något fel på Postnord 58 kr?

    • Bra synpunkter. Tack!

      När det gäller Traderas stöld av köpeskilling, frakt och provision, var det ju kunden/köparen som valde fraktalternativ. Och det är ju enbart Traderas agerande som nu får oss att se över hur vi skall agera på en sajt där man riskerar att bli retroaktivt bestulen. Vågar vi lägga upp dyrare objekt för 10.000-tals kronor om vi riskerar att bli bestulna? Vågar vi överhuvudtaget erbjuda våra objekt till utanför EU – ens med REK (som endast är spårbart till gränsen)? Traderas godtycke och egenmäktiga förfarande skapar osäkerhet.

      Det generella valet av Schenker framför PostNord beror endast på egna erfarenheter. Är inte alls imponerad av PostNord, men tycker att Schenkers möjlighet för köpare att enkelt välja utlämningsställe är utmärkt. Men eftersom fördelar och nackdelar kan variera från kund till kund, kommer vi om möjligt att låta kunden välja på dessa båda alternativ.

      https://media.myntbloggen.se/2024/03/Skarmbild-2024-03-19-121848.png

      Med bästa hälsningar

      Ulf Ottosson, ANTIKÖREN KB

      *

      Ämnet diskuteras även på FaceBook:
      https://www.facebook.com/photo?fbid=864854855443260&set=a.499103988685017

      *

    • Har inte reflekterat över spårbara försändelsers mått tidigare. Har skickat åtskilliga Schenker-försändeler i vadderade påsar (tunnare än 2 cm) och det har fungerat utmärkt i praktiken. Men enligt Tradera är det följande som gäller:

      Enligt Traderas Fraktkalkylatorn är minimitjockleken för spårbara försändelser = 2 cm!?

      Enligt samma källa godtar Schenker en försändelse med minimimåtten 2 x 2 x 2 cm!?

      PostNord spårbart till brevlåda (51 kr) påstås fordra minsta mått = 2 x 9 x 14 cm!?

      PostNord spårbart till ombud (58 kr) påstås fordra minsta mått = 8 x 9 x 14 cm!?

      https://www.tradera.com/frakt

      *

  3. I inget av dessa tre fall kan man försäkra giltiga sedlar, t.ex. en bunt 1000 kr med Dag Hammarskiöld. Men ogiltiga 1000 kr Gustav Vasa är OK att skicka. Endast Rekommenderat brev upp till 5000 kr för kontanter.
    PostNord verkar ha bättre villkor för vad som kan skickas (endast giltiga sedlar undantas). Hur ska man tolka Schenker och DHL när det gäller gamla mynt? Är gamla mynt Antikviteter och Samlarföremål??

    PostNord
    2.7.2 Förbjudet innehåll: Följande innehåll får inte skickas i PostNord MyPack Collect:
    • Värdeföremål med ett värde som överstiger 520 euro per paket till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor, pälsar, mattor, klockor, konstverk, antikviteter, kuponger och inträdesbiljetter.
    • Värdefulla dokument och värdepapper till exempel pengar, sedlar, kreditkort, telefonkort och i var mans hand gällande värdehandling.

    Schenker
    1.1 Följande godsslag mottages endast efter skriftlig överenskommelse: värdeföremål såsom konst, antikviteter, juveler etc.
    1.1.2 Gods som inte mottages till transport: värdepapper samt kontanta medel.

    1.3 Följande får inte skickas med DHL PARCEL FORYOU SWEDEN
    • Guld, silver, smycken, klockor, ädelmetaller, ädelstenar, industridiamanter, ovärderliga föremål, antikviteter, konstföremål och samlarföremål.
    • Valutor, kontanter, mynt eller sedlar, checklegitimationer, kredit eller betalkort, värdepapper eller andra betalningsmedel som, i händelse av skada eller förlust, inte kan spärras, göras ogiltiga eller ersättas, och andra överlåtbara handlingar eller giltiga värdehandlingar.

    • Tack för att du delar med dig av ditt resercharbete!

      Igår satt jag och chattade med Tradera i en halvtimme. Under denna tid förbyttes ”självklarheten” att moms ingår i priserna som anges i Traderas fraktkalkylator ( https://www.tradera.com/frakt ) … till att man blev överbevisad om att man ibland fakturerar 0% moms, ibland 25% moms. Då man inte kunde ge klara besked bad man att få återkomma via mejl. Tradera verkar alltid fakturera Schenker inkl. moms, medan PostNord förefaller vara lite av ett lotteri. Det är naturligtvis bedrövligt dåligt (olagligt?) att Tradera hänvisar sina säljare (fraktköpare) till en prislista som inte stämmer. Man måste ju självfallet veta priset INNAN man köper!

      Fortsättning följer när Tradera undersökt, rättat och återkopplat …

      *

      PostNord erbjuder ju även ”REK Extra” (värde max 25.000 kr) och ”VÄRDE” (max 50.000 kr). Dessa kostar 240 kr resp. 460 kr inkl. moms. Ett vanligt REK däremot prissätts från 93 kr (max 50 g) UTAN avdragsgill moms, vilket betyder att momsregistrerade företag måsta ta minst 116 kr ut till kund för att för tillbaka sina pengar (d.v.s. sälja frakt till självkostnadspris, förutsatt att försändelsens varor har full moms).

      *

      • Tradera förlorade mot ARN (Allmänna Reklamationsnämndren) i ett liknande fall!!
        https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534724-tradera-ab-forlorade-mot-mig-hos-arn-gallande-deras-avtalsregler-vid-tvist
        Köparen valde vanlig A-post och brevet hade öppnats på Postnord där innehållet hade försvunnit. Köparen valde att anmäla en tvist till Tradera och använde betallösningen Paypal. Köparen hade inte kontaktat mig utan jag fick ett meddelande från Tradera med utebliven leverans ”tvist”.
        Ska förtydliga det i första inlägget. Tradera följer ARNs beslut och jag har blivit återbetalad nästan hela summan.

        • Mycket märkligt att Tradera tydligen inte ser ARN:s beslut som prejudicerande och ändrar sina systemfel därefter.

          Intressant också att Tradera och PostNord har helt olika uppfattningar om ”vem som har bollen”, d.v.s. bevisbördan för skada eller utebliven leverans och den som skall ta ansvaret och reklamera/polisanmäla. Speciellt då Tradera aktivt marknadsför och säljer ”icke spårbar frakt” via just PostNord.

          Vi lämnar alltid positivt omdöme när vi skickar, d.v.s. direkt efter betalning. Då har kunden fullgjort sin del av affären och får dessutom indirekt besked om att grejerna är på väg. I omkring hälften av fallen får vi ett omdöme tillbaka när varan kommit fram. Ett bra kvitto på att allt fungerat, så lämna gärna omdöme!

          Rent allmänt borde kanske Tradera fråga sig VARFÖR, ett sedan 43 år tillbaka etablerat och välrenommerat företag, plötsligt skulle underlåta att skicka ett inropat auktionsobjekt? För att ”tjäna” några hundralappar?? Man kanske t.o.m. skulle kunna ”vända på problemet”? Och fråga sig vilket incitament som finns för köpare att välja ett 4-5 gånger dyrare fraktalternativ när ”budgetversionen” i praktiken är precis lika säker? Tänkt sedan ytterligare ett steg; Varför överhuvudtaget betala för vara och frakt om du är en oseriös ”köpare”? Och hur skall säljare på förhand kunna värja sig mot dylika ”kunder”?

          Gör om! Gör rätt! Det behövs verkligen inte fler bedrägerier på Tradera!

          *

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.