Stort GRATTIS Tradera!

Så har då det oundvikliga skett. Tradera har, med svansen mellan benen, tvingats inse att användarna är smartare än ledningen. Det tog visserligen tre månader för polletten att trilla ner, men idag meddelade Tradera att man, med omedelbar verkan, tar bort ”det obligatoriska köparskyddet” (läs: den 5%-iga köparprovisionen) för företagssäljare. Att något så idiotiskt som att tvinga köpare att betala upp till 500 kr för INGENTING (läs: en redan försäkrad försändelse skickad från en firma) borde naturligtvis ha skrotas redan på idéstadiet. Men bättre sent än aldrig!

Nu blev det ett förlorat kvartal för Traderas trogna företagskunder. Många köpare har av naturliga skäl valt att mer eller mindre bojkotta sajten sedan provisionshöjningen i januari. Och med omkostnader på 15% kan ju säljarna nästan lika gärna lämna in mynt och medaljer på en offentligt auktion – och helt slippa allt eget arbete. Tid är pengar! Men nu har Tradera tydligen kommit på bättre tankar och det välkomnas av myntbranschen. Beslutet kom ändå innan vi hann öppna en webbutik i egen regi. Något som vi säkert inte varit ensamma om att överväga.

Man skulle kanske kunna tycka att Tradera borde lärt sig något av tidigare erfarenheter? Men icke! Företagsledningen har under mycket lång tid gjort sig känd för att ”förbättra” allt som fungerar – och ignorera allt som kan förbättras. Och paradgrenen är ju ”design”, där man så snart användarnas muskelminne lärt sig var saker och ting finns … konsekvent ändrar alltihop – igen – och igen. Kan man förvirra och skapa onödiga ”klick” så skall man givetvis göra detta. Det är häftigt med webbdesign! Skit i användarupplevelsen!

Nja, det finns alltid en gräns för tålamodet … och Tradera hade nog nått denna gräns i och med ”köparskyddet”. Det är plånboken som styr det mesta i världen, så det blev till att tänka om och tänka rätt. Nu får vi bara hoppas att Traderas agerande inte permanent skrämt bort alltför många köpare från sajten …

Ser också fram emot den dag Tradera skrotar det helt idiotiska, förvalda och påtvingade, sorteringsalternativet man döpt till ”Bästa träff”. Vad är det för vits med att ALLTID få upp samma objekt överst i butiken. En slumpvalsgenerator vore ju bättre! Nej, låt säljarna själva bestämma vilket av de tio alternativen de föredrar! För de som använder sig av fasta priser är naturligtvis ”Senast inlagda” som är mest relevant. Och för de som använder auktionsformatet kan det kanske vara ”Flest antal bud” och ”Kortast tid kvar” som ter sig lämpligast. Hur som helst är det alltid kunden som ”har rätt” (läs: vet bäst).

ANTIKÖREN har i skrivande stund 260 trevliga numismatiska objekt i Tradera-butiken.

Välkommen in och titta! – Idag är det 5% billigare än igår!

*

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.